Mezi plánované vzdělávací mobility v naší 5-leté Akreditaci Erasmus Plus patří i ty žákovské. Chceme, aby naši žáci měli možnost učit se v Evropě a komunikovat v cizím jazyce, jež se učí, i v autentickém kontextu. Mimo rozvoje jazykových kompetencí, myslíme i na osobnostní rozvoj žáků a samozřejmě získávání vědomostí z různých oblastí jako zeměpis, historie, dějepis, politika a současný život, umění, kultura, ekonomie, atd. To vše správně naplánovaná mobilita v sobě nabízí a věřímě, že je vynikající vzdělávací příležitostí pod záštitou a podporou Erasmus Plus programu.
V rámci prvního projektového období naší Akreditace Erasmus Plus organizujeme s podporou grantu týdenní reciproční hostitelské mobility 2 skupin žáků třetího ročníku - ze tříd C3.A. C3.B, C3.C a V7.A. Shodou okolností obě mobility jsou do nových italských partnerských škol, na něž zajistili kontakty naši pedagogové, kteří se v minulých projektech seznámili s italskými kolegy právě na kurzech Erasmus Plus pro učitele a nyní se jim povedlo domluvit a zajistili náročnou organizaci těchto žákovských mobilit. Na obou mobilitách je 2 členný pedagogický doprovod, každý výjezd má pro žáky stanoveny vlastní vzdělávací cíle, některé, jako zlepšování komunikačních dovedností v anglickém jazyce v autentických situacích, jsou společné.
Ve dnech 5. až 14.3. proběhla první skupinová mobilita: 17 žáků z C3.B, C3.C a V7.A, v doprovodu vyučujících aj a koordinátorek programu Erasmus Plus Mileny Kmochové a Šárky Opatové. Destinací této vzdělávací mobility byla naše nová partnerská škola Liceo Scientifico "Marie Curie" (web školy), která se nachází ve městě Pinerolo. Toto město leží v severoitalském regionu Piemont, blízko Turína.
Pro úvod, jak jsme "přišli" k této nové partnerské škole. Kontakt jsme získali přes vyučující aj Šárku Opatovou, jež studovala s paní učitelkou angličtiny a koordinátorkou Marií Grazií Alossou na kurzu ICT FOR EDUCATION v roce 2016 v Bell Teacher Campus v koleji Homerton v univerzitní Cambridgi. Paní učitelka Alossa se nám ozvala, že mají zájem o projekt mobility žáků a my také plánovali studijní mobilitu pro žáky třetího ročníku, takže jsme se několikrát sešli online na videokonference i s vedoucími koordinátory jejich školy a nakonec se úspěšně dohodli. Mobilitu od minulého srpna vyučující začaly, společně s Milenou Kmochovou, vyučující aj a třídní C3.B, organizovat. Zde je vidět, že vysílat učitele na vzdělávací kurzy i za účelem networkingu má smysl.
Kontakt našich a italských žáků před mobilitou: Čeští žáci natočili videa, kde se představili. My je poslali do Itálie. Italští žáci nám poslali video pozdravy. Paní učitelka Maria Grazia je dala do hostitel-host dvojic, my jim poslali i emaily našich žáků a oni už začali komunikovat sami.
Cíle a program mobility:
CÍLE: učit se v Evropě / rozvoj jazykových kompetencí v anglickém jazyce / rozvoj kompetencí mezikulturního povědomí / navázání kontaktů s italským vrstevníky - pobyt v rodině hostitelského žáka / získání základních italských slovíček a frází
UČEBNÍ AKTIVITY:
- MILÁN - historie a dnešek města, slavná katedrála, architektura nákupního centra Galerie Viktora Emanuela, Leonardo da Vinci, jeho život, dílo
- Po nočním přejezdu autobusem do města, žáci absolvovali interaktivní lekci o Miláně příme na střeše slavné Kaderály Narození Panny Marie, podívali se i dovnitř tohoto slavného Dómu. Poté si prohlédli nákupní Galeriii Viktora Emanuela od architekta Mengoniho. Následoval prohlídka s anglickým výkladem o životě a díle Leonrada Da Vinci v inovativním muzeu a výzkumném centru WORLD OF LEONARDO DA VINCI. Byl čas si prohlédnout i okolí těchto památek. Odpoledne pak vyrazili vlakem Trenitalia do Turína a odtud do Pinerola.
- PINEROLO - žáci byli přivítání svými hostitelskými italskými protějšky na nádraží - měli pro ně dokonce nachystané uvítací cedule s jmény, což bylo milé. Během týdne pak probíhaly různé společné učební aktivity a individuální víkendový program s hostitelskými rodinami. Naše vyučující měly víkendový program od italských vyučujících.
- Interaktivní přednášky českých žáků - Naši žáci si připravili interativní hodiny pro 8 tříd lycea, tématem byla ČR, náš, region, škola, ochutnávka českých potravin/pití. Cvičili si tak jazykové, prezentačn a digitální kompetence.
- Hodiny konverzace v anglickém jazyce - Seznamovací aktivity naplánovala Marie Grazie Alossa tak, aby se každý seznámil se všemi 17 italskými žáky.
- Prohlídka centra města PINEROLO - Prováděli nás v aj žáci dobrovolníci, kteří patří pod UNESCO YOUTH. Byli jsme rozděleni na 2 skupiny, zazpívali jsme si v místním kostele italské písně jako Bella Ciao /nikdo tam nebyl/.
- Vyučovací hodiny v italské škole - Žáci absolvovali praktické laboratorní práce - V biologii s místním veterinářem vnitřní orgány prasete - zopakovali si tím orgány člověka, měli mozžnost si všechny orgány i osahat, samozřejěm v rukavicích. Dále sestavovali elekrické obvody v hodinách fyziky.
- Lekce na AI - Vyučující z lycea si pro nás připravil pozoruhodnou interaktivní lekci týkající se AI a jazyka, jež rozhodně vedla k zamyšlení se. Představil nám amerického profesora Johna Searla, který se zabývá filozofií jazyka, a i AI. Viz Chinese Room argument.
- Folklorní tanec OCCITANE - Žáci pod vedením lektorky, i za účasti učitelů, získali základy místního folklorního tance a jeho prvků. Tančilo se na nádvoří před školou, protože se udělalo nádherné, skoro letní, počasí.
- TURÍN - Prohlídka města s průvodcováním od italských žáků / Národní muzeum kinematografie / Věž Mole Antonelliana s výhledem na Turín a okolí / Výstava Svět Tima Burtona
- PRAGELATO - biatlon - střelba nácvik, procvičování běžek
Moc bychom chtěli poděkovat všem italským žákům a jejich rodičům za hoštění našich žáků a učitelům za skvěle připravenou organizaci celé mobility.
INSTAGRAM PROJEKTU - foto ve stories INSTAGRAM ERASMUS PROJEKTU NAŠÍŠKOLY
Přivítání italskými žáky na nádraží v Pinerolu, kam jsme dorazili z Turína, respektive Milána.
Střecha
katedrály v Milánu. P
Žáci si připravili pro různé třídy italských žáků interaktivní hodiny o naší zemi, regionu, škole, kultuře, ...
Před školou, naše koordinátorka Erasmus Plus Milena Kmochová a její italský protějšek - paní Maria Grazia Alossa. Rovněž vyučuje anglický jazyk.
Dne 21.3.2024 se konal okresní turnaj v basketbalu základních škol IV. kategorie chlapci, které hostila basketbalová hala děčínských Válečníků. Naši školu reprezentovalo družstvo ve složení: Důra, Tupec, Bajcura, Sluťák, Kolář, Novotný, Krob, Kreuzinger. Turnaje se zúčastnilo devět družstev a náš tým okusil porážku až ve finále, a tak bereme pouze druhé místo.
Všem žákům gratulujeme a děkujeme za úspěšnou reprezentaci naší školy.
„Ohromný úspěch. Labutí jezero. Minuta absolutního štěstí.“ Slova, jež pronesl v roce 1888 Petr Iljič Čajkovskij, když v pražském Rudolfinu zazněla jeho stěžejní díla, a to Romeo a Julie a balet Labutí jezero.
Stejná dvě díla jsme si za doprovodu České studentské filharmonie dne 21.3. 2024 měli tu čest poslechnout i my, studenti Gymnázia Děčín. Dirigent Marko Ivanović a Petr Kadlec nás provázeli oběma díly nejen hudebně, ale svým výkladem hudbu zpřístupnili i těm, kteří klasickou hudbu nepovažují za svůj šálek kávy. Doprovodný program vytvořila baletka vystupující v Národním divadle, Nikola Márová, která s důvtipem odpovídala na zvídavé otázky z publika.
Po skončení vystoupení jsme se odebrali do Muzea Bedřicha Smetany, kde jsme si prohlédli jak originální notové zápisy, tak i klavír, u kterého sám Bedřich komponoval.
Věřím, že akce povzbudila mnohé z nás k dalším návštěvám divadel.
Monika Slavková, C2A
Opět patříme mezi nejlepší v kraji!
V pátek 22. března 2024 se konalo v Teplicích krajské kolo Biologické olympiády kategorie A, Markéta Brůnová, studentka septimy naší školy, obsadila ve velké konkurenci 36 nejlepších mladých biologů vynikající druhé místo. Student C4.B Martin Tutko pak získal místo patnácté. Do Teplic na krajské kolo BO kategorie C v dubnu pojedou také dva další naši žáci, Marek Brůna postoupil ze druhého místa v okrese a Tereza Gebauerová jej následovala na třetím místě.
RNDr. Dana Šonková
Letos probíhá již 58. ročník Biologické olympiády, tentokrát na téma "Jak se žije v lužním lese". Naše gymnázium již po mnoho let zajišťuje pořádání okresního kola kategorie C.
Celkem letos soutěžilo 16 žáků z gymnázií a ZŠ našeho regionu. V náročném testu museli prokázat biologické znalosti v poznávání živočichů a rostlin, dovednostní úkoly museli zvládnout při mikroskopování v laboratoři. Oba naši studenti skončili na stupních vítězů. Vít Brůna obsadil druhé místo a Tereza Gebauerová místo třetí.
Vítězům a postupujícím do dalších kol blahopřejeme, ostatním biologickým nadšencům děkujeme za účast. Rádi podporujeme zájem a rozvíjíme snahu studentů, kteří na sobě chtějí pracovat. Při plnění pestrých úkolů nakonec student zjistí, že se toho dá zvládnout o hodně více, než je běžnou náplní výukových hodin.
RNDr. Dana Šonková
Naše škola už řadu let organizuje okresní kolo chemické olympiády pro nejmladší účastníky. Chemická olympiáda je jednou z možností, jak podporovat talentované a vědy chtivé děti. V pondělí 4. 3. 2024 poměřili síly v teoretických znalostech i praktických dovednostech žáci základních škol a nižších gymnázií z Děčína, Varnsdorfu a Rumburku. V příjemně pracovní atmosféře uběhlo celé dopoledne. Těm, kteří si vedli nejlépe, blahopřejeme a přejeme hodně úspěchů v krajském kole. Jedním z nich je i student našeho gymnázia Marek Kolář. Bez obětavé práce učitelek chemie a nadšení dětí by se olympiáda konat nemohla, proto všem velké díky.
Mgr. Jana Horáková
Dne 24. 2. proběhla na Gymnáziu a Hudební škole hlavního města Prahy Hudební olympiáda, na které naši školu reprezentovala studentka Natálie Schielová (C1.B). Soutěž byla celostátní a skládala se ze čtyř disciplín: zpěvu, intonace a rytmu, testu znalostí dějin hudby a kompozice vlastní skladby. Přestože se Natálii příprava zkomplikovala kvůli nemoci, umístila se v bronzovém pásmu a odnesla si i diplom za intonační čistotu a artikulaci a za originální provedení její vlastní písně s názvem Sen a písně Teď královnou jsem já z muzikálu Kleopatra. Natálii za tento úspěch moc gratulujeme.
Michal Pešek
Dne 21. 2. proběhlo v děčínském Domě dětí a mládeže městské kolo pěvecké soutěže Karlovarský skřivánek. Gymnázium Děčín reprezentovala Michaela Zamykalová (V3.A) v kategorii neškolený sólový zpěv a Jindřiška Takáčová (V2.A) se sestrou Emou Takáčovou (V3.A) v kategorii duo. Míša se ve své kategorii umístila na druhém místě a sestry Takáčovy v kategorii duo získaly 1. místo. Všechny tři studentky postupují do státního kola a my jim k tomuto úspěchu blahopřejeme.
Michal Pešek
Na konci ledna se Lucie Hampejsová, studentka oktávy, zúčastnila krajského kola Mistrovství České republiky žáků ve zpracování textů 2024. V kategorii opis předlohy byla jedinou gymnazistkou mezi ostatními soutěžícími, kteří reprezentovali školy s ekonomickým zaměřením. Přesto svým výkonem 395 čistých úhozů za minutu při opisu neznámého desetiminutového textu nechala všechny konkurenty daleko za sebou, s přehledem zvítězila a postupuje do celostátního kola.
K nevšednímu výkonu Lucce blahopřejeme a děkujeme za vynikající reprezentaci školy.
Markéta Bednářová
Dne 30. ledna proběhlo okresní kolo olympiády v českém jazyku, do nějž postoupili naši nejlepší češtináři, kteří obsadili přední příčky v kole školním. V 1. kategorii (žáci ZŠ, tercií a kvart) se ve velké konkurenci téměř 40 žáků na hezkém 4. místě umístila Dita Hejlová (V3A). Podobně se dařilo Monice Slavkové (C2A) ve 2. kategorii. Nejlépe si vedla Julia Kratochvílová (C3C), která získala mezi všemi středoškoláky krásné 2. místo a v březnu bude hájit barvy naší školy v krajském kole.
Všem soutěžícím děkujeme za příkladnou reprezentaci naší školy.
Markéta Bednářová