V květnu a červnu navštívily naše vyučující anglického jazyka, které se vzdělávají v rámci projektu naší školy 'B2 Support', dvě mezinárodní konference pro učitele anglického jazyka.
Byla to pro ně skvělá příležitost poslouchnout si mezinárodní odborníky na výuku angličtiny, a to již renomované i ty z řad mladých inovátorů. A samozřejmě bylo i velmi inspirativní mimo návštěvy přednášek i workshopů mluvit s kolegy angličtináři ze zahraničních škol. Diskutovala se problematika výuky, ale samozřejmě se i porovnávala školní praxe, systémy a sdílely zkušenosti s evropskými projekty Erasmus+. tento školní rok začínáme dva nové a poprvé spolupráci škol, tak je vždy dobré slyšet zkušenosti kolegů.
Naši učitelé diskutovali během programu konferencí například s učiteli ze Slovenska, Německa, Španělska, Andory, Ruska, Velké Británie nebo Brazílie.
Fotografie z obou konferencí pořízené našimi vyučujícími můžete vidět na instagramu celého projektu 'B2 Support': https://www.instagram.com/b2supportgymnaziumdc/
I. KONFERENCE
Květnová konference, Innovate ELT 2019 - Back To The Future, se konala v Barceloně v Oxford House a byla určena pro obě strany barikády - tedy vyučující angličtiny, ale i autory učebnic, aplikací, majitele jazykových škol.
Naše čtyři vyučující navštěvovaly různé mini workshopy či delší přednášky. Např: Výslovnost (Nicola Meldrum a Marc McKinnon z Oxford TEFL), Design uživatelského zážitku (Amit Patel z Experience House a Jo Sayers (ELT Jam). Scot Thornbury (The New School, NY) pohovořil o budoucnosti učitelské profese. Velmi zajímavá byla keynote od Geoffe Steada (Babbel), jenž přednášel o edukačních technologiích z pohledu CEO z Babbelu. Určitě se nedá zapomenout na myšlenky a vědecké poznatky od Anastazie Dedyukiny (Consciously Digital) o 'Homo Distractus' a neurovědě digitálních distrakcí - jak teczhnologie mění způsob, jakým se lidé učí a pamatují si. A ano, opravdu se nejlépe soustředíme, pokud v naší blízkosti není mobil. To samozřejmě není v rozporu kladů využívání mobilů ve výuce, ale měly by být mimo dosah, např. vypnuté v tašce, pokud s nimi nebude student pracovat. Teresa Bestwick (Active Language) ukázala Bandersnatch na stiorytelling, což trochu připomíná systém českého kinoautomatu.
Aktivně se všechny čtyři vyučující zúčastnily i video soutěže 'itnvideochallenge' na jazykolam. Cenu, kameru, však vyhrála paní učitelka
Na podvečerní zahradní party naše vyučující potkaly i anglickou přednášející Nikki Fořtovou z Masarykovy Univerzity v Brně, která bude mít na pár dní u sebe Fulbrightisty a to i naši americkou asistentku Katie, kter k nám na konci srpna na rok přijede. Náhoda!
Webová stránka Innovate ELT 2019, kde lze mimo jiné najít program, seznam přednášejících a blog: https://ielt19.innovateevents.com/
II. KONFERENCE
Účast na vzdělávacích konferencích všechny vyučující shodně vyhodnotily za velmi přínosné. Takováto zkušenost je obohacující - lze získat nové aktivity, porovnat svou praxi, sdílet profesní vědomosti a někdy velmi živě diskutovat s kolegy či přednášejícími. Rozhodně bychom přáli všem, aby měli možnost na takováto setkání vzdělavatelů vyjet.
PÁR ODKAZŮ:
I.
BABBEL (jazyková aplikace, nejen na angličtinu): https://www.babbel.com/
CONSCIOUSLY DIGITAL (vědomé, moudré využívání technologií): https://www.consciously-digital.com/
EXPLAYN ( aplikace na opakování slovíček): https://about.explayn.co.uk/
NATIONAL GEOGRAPHIC LEARNING: https://ngl.cengage.com/
Anastasia Dedyukhina (zakladatelka Consciously Digital, autorka Homo Distractus): https://twitter.com/conscidigital
André Hedlund (neurověda, psychologie a vzdělávání): https://edcrocks.com/
Geoff Stead (technologie pro vzdělávání, BABBEL : https://twitter.com/geoffstead?lang=cs
: http://www.worklearnmobile.org/
Scott Thornbury (autor, odborník na vzdělávání) : http://www.scottthornbury.com/
II.
ŠO
Dne 17. května 2019 třída V3A a někteří studenti V4A navštívili v rámci exkurze Jáchymovskou štolu č. 1 – o délce 260m, která se nachází poblíž dolu Svornost, kde od r. 1952 těžili političtí vězni stříbrnou rudu a později i uran. Důkazem tohoto období jsou ve štole masivní mříže, nainstalované proti možnému útěku politických vězňů. Součástí exkurze byla i návštěva muzea hodin a porcelánu v Klášterci nad Ohří. Dobovou atmosféru doplňují Mauthausenské schody (asi 68 schodů), po kterých vězni chodili a strážní věže tábora, zvaného Jáchymovské peklo
"Týden vědy na jaderce" je akce organizovaná FJFI ČVUT. Dává účastníkům příležitost dozvědět se nové informace z oborů fyzika, chemie, matematika a informatika. Současně si účastníci vyzkouší týden života na vysoké škole, což jim v budoucnu může usnadnit výběr dalšího vzdělání. Já jsem se například zabývala problematikou strojového učení, kterou jsme potom aplikovali na data týkající se analýzy vlastností polovodičů. Bylo to moc zajímavé, protože jsem zjistila, jak se pracuje s "Velkými Daty" a k čemu se dají využít.
Také jsme dostali možnost zúčastnit se různých exkurzí na místech pro běžné smrtelníky nedostupných. Já jsem navštívila univerzitní sklep, kde se skrýval nejstarší a současně nejmenší funkční tokamak na světě - GOLEM. Jedná se vlastně o magnetickou nádobu pro uchování plazmatu.
Jsem velmi ráda, že nám škola umožnila se akce zúčastnit.
Děkuji paní učitelce Švecové za organizaci a podporu.
Bohdana Prchlíková
Ve dnech od 3. do 8. června se sbor Gymnázia Děčín zúčastnil soustředění s německým orchestrem a sborem v Bavorsku. Obec, kde naši žáci strávili většinu času, se nazývá Saldenburg. Všichni byli ubytovaní v Mládežnické ubytovně Saldenburg poblíž jezera Mühlweiher.
Ve dnech od 3. do 8. června se sbor Gymnázia Děčín zúčastnil soustředění s německým orchestrem a sborem v Bavorsku. Obec, kde naši žáci strávili většinu času, se nazývá Saldenburg. Všichni byli ubytovaní v Mládežnické ubytovně Saldenburg poblíž jezera Mühlweiher.
Naši sboristé si zde našli mezi hráči a zpěváky mnoho nových kamarádů a procvičili si své znalosti německého jazyka. Postupně se všichni sblížili natolik, že ze dvou sborů vznikl jeden velký studentský sbor s orchestrem. Kromě pěveckých zkoušek se náš sbor podílel i na nacvičování samotného muzikálu. Své pěvecké dovednosti si všichni navzájem ukázali také u táborového ohně.
Poslední den soustředění se celé česko-německé těleso přesunulo do Řezna, kde se letos konaly Sudetoněmecké dny, v rámci kterých jsme si některé části muzikálu poprvé vyzkoušeli před publikem.
I přes dlouhou cestu, vyčerpávající horka a dlouhé hodiny zpívání a nacvičování si všichni tento týden v Bavorsku moc užili. Studenti i učitelé mají opět nové zážitky, nové vzpomínky a mnoho nových přátel.
Ekologická témata jsou běžnou součástí hodin biologie, chemie, zeměpisu, občanské výchovy a dalších předmětů, ve kterých se snažíme, aby byli naši studenti schopni reagovat na aktuální podněty a události v environmentální oblasti.
Ekologická témata jsou běžnou součástí hodin biologie, chemie, zeměpisu, občanské výchovy a dalších předmětů, ve kterých se snažíme, aby byli naši studenti schopni reagovat na aktuální podněty a události v environmentální oblasti.
Během roku se žáci zapojili do řady aktivit. Výborně reprezentovali v krajských kolech Ekologické olympiády, třídili odpad ve škole (papír, PET, baterie) a sebrali 6 tun papíru. Navštívili vzdělávací projekce, přednášky a filmy (např. Jak se neutopit v odpadech, Bez obalu, Plastic ocean, Automobilová doprava a hybridní auta, Kůrovec v NP České Švýcarsko…). Změřili síly se svými soupeři v mezinárodním projektu hybridního autíčka. V rámci předmětu ekologie očima výtvarníka předvedli svoji kreativitu na celostátní výstavě scénografické tvorby PQ Quadrienale v Praze. Dále jsme vyslali naše zástupce do soutěží pořádaných UJEP a NP České Švýcarsko. Žáci mohli také po celý rok čerpat aktuální ekologické informace z nástěnek (projekt studentů BS 3. ročníku Ekologie různýma očima, ekologie v domácnosti, ekologická stopa, odpad a jeho rozklad….)
Jsme rádi, že se naši studenti zajímají o ekologickou problematiku nad rámec studijních plánů a uvědomují si, že se dotýká jejich běžného života.
Dne 4. června byla slavnostní vernisáží zahájena výstava studentů Gymnázia Děčín a žáků KZŠ Nativity. Sešlo se na 80 kreseb, maleb, fotografií a prostorových objektů. Výstavu oživuje důmyslná meditativní videoprezentace. Představitelka neziskové organizace Světlo pro svět p. Jirešová na vernisáži promluvila o konkrétní činnosti českých lékařů, kteří léčí zrak dětem z celého světa.
Zakoupením výrobků žáků za minimální cenu 33 Kč,- návštěvníci výstavy přispěli a mohou dále přispívat na léčbu a operace dětí zejména z rozvojových zemí. Pokud do 14. července navštívíte prostory bývalé černé kuchyně, můžete i vy ocenit nápaditost našich žáků a studentů, ke kterým se již druhým rokem přidávají svou tvorbou i dospělí přátelé obou zmíněných škol.
Žáci – autoři objektu na celostátní výstavě scénografie PQ QUADRIENNALE PRAHA 2019
Žáci třídy V3. A a V6. A se díky originalitě svých výrobků mohli zúčastnit pražského PQ Quadriennale 2019. Na základě své prostorové práce na téma „Jak si představuji zázrak“ se K. Pánková, D. Šípal, P. Faugner, A. Bínová, J. Jahodová a J. Zoubek účastnili workshopu a shlédli expozici scénografů z celého světa.
Setkávání s originálními nápady, technologickými zázraky a performancemi různých kultur v prostorách Průmyslového paláce a celého výstaviště bylo pro tvořivé žáky i odměnou i impulsem do dalšího hledání a odvahy projevit originalitu v běžném životě.
Biologická soutěž – studenti studentům
V letošním školním roce probíhá již jubilejní 15. ročník naší celoroční biologické soutěže. Každý měsíc studenti biologického semináře 3. ročníku připravují pro studenty NG soutěžní kolo prověřující znalosti z různorodých oblastí biologického světa. Letos se zapojilo 11 nadšených mladých biologů, kteří střádají body za jednotlivá kola. Nejúspěšnější řešitelé byli odměněni v závěru školního roku.