Je lepší nechat se léčit v protonovém centru, nebo běžnější elektronovou léčbou? Jak mnoho ionizujícího záření na nás stále působí z odpadu z Černobylské havárie? Jak je možné, že se stále prodávají radioaktivní skleničky z uranového skla?
Na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské, přesněji na Katedře dozimetrie a aplikace ionizujícího záření nás provázeli Ondřej Kořistka, Kamil Augsten a další vědci z katedry.
Velice nevšední exkurze nás velmi mile překvapovala od začátku (a to nejen koláčky a čajem) až do konce. V krátké úvodní přednášce nás Ondra Kořistka uvedl do radioaktivity a ionizujícího záření i do oborů, ve kterých se tato oblast vědy uplatňuje prakticky. Poté si nás učitelé katedry rozebrali a ve skupinkách provedli několika laboratořemi.
V každé laboratoři se nám neuvěřitelně věnoval odborník z katedry, předváděl pokusy a vysvětloval velmi pochopitelně úžasné taje jaderné fyziky. Nyní například víme, že jsme všichni radioaktivní – asi 50 Bq/kg. Pokud se vrátíme z vyšetření, které používá radioaktivní materiál pro zobrazení, tak chvíli svítíme (spíše rozpadáme se ?) až 1 000 000 Bq… Vyzkoušeli jsme si úprk od zdroje záření (sklenička z uranového skla). Poté, co se ke skleničce přiblížil přístroj na měření radiace a začal charakteristicky cvakat, začali se studenti okamžitě od skleničky vzdalovat (k pobavení všech). Sklenička překonala záření přirozeného pozadí více než dvacetkrát, nicméně stále takovéto záření není nebezpečné. A tak se mohou vyrábět. Viděli jsme, jak se zjišťuje celsium (odpad z Černobylu) spektrometrem a také víme, že je ho tak malinko, že se schová za přirozenou radioaktivitu prostředí, stejně tak jako záření z Temelína či Dukovan. Co jsme se však nedozvěděli, jestli je lepší léčba v protonovém centru, nebo elektronová léčba. Protonová léčba má výhodu přesnějšího zacílení záření, ale zase je mnohem méně dat důležitých pro stanovení léčby… Snad jí nebudeme potřebovat. Možná však simulátor nadchnul některé pro studium jaderné fyziky pro medicínské účely.
Na závěr tímto posílám ještě jedno obrovské díky všem z katedry dozimetrie, kteří se nám tak úžasně věnovali a kolegyni Henriett Kalvas za zprostředkování nevšední exkurze.
Mgr. David POUSTKA, Ph.D.
Dne 1. prosince 2021 uspořádala katedra fyziky pro studenty 4. ročníků fyzikálního semináře a volitelné fyziky přednášku na téma: „Svět nanotechnologií“ a jejího využití v některých odvětvích průmyslu a medicíně.
Cílem přednášky a její prezentace bylo seznámit studenty
- s výrobou materiálů o rozměrech srovnatelných (i menších) s velikostí atomu,
- chemickými a fyzikálními vlastnosti nanotextílií a nanostruktur, nanovláken
- jejich aplikací např. pro výrobu nanotextílií pro biomedicínské obory - umělé cévy, kůže, nanoroušky k zachycení bakterií, virů,
- aplikace do technologii jako filtrační materiál k likvidaci toxických látek , záchytu prachových částic, čištění odpadních vod, , filtrace vzduchu ..
Přednáška byla velmi zajímavá, přehledná , provázena řadou obrazového materiálů s vysvětlením principu a podstaty výroby nanomateriálů, s důrazem na aplikace nanostruktur v konkrétních oborech jako např. optoelektronice, senzorové technice, chirurgii…
Přednáška se konala v aule gymnázia Děčín 2vyučovací hodiny a následná diskuse potvrdila velký zájem o problematiku z řad studentů
Zapsala a organizovala: dr. Švecová – kabinet fyziky
Ing. Doc KORMUNDA Martin , Ph.D
Přednáška, kterou organizoval kabinet fyziky dne 11.2.2022 byla zaměřená na “Přehled fyzikálních metod pro přípravu tenkých vrstev různých druhů materiálů“ byla určena pro studenty 4. ročníku – volitelné fyziky a fyzikálního semináře .
Podstatou přednášky bylo
- objasnit a zpřístupnit některé fyzikální metody jako např. napařování, naprašování tenkých vrstev ve vakuové atmosféře na materiály tak, aby se jejich fyzikální a chemické vlastnosti zlepšily. např. elektrická, teplotní vodivost, pevnost, pružnost materiálu a jejich ochrana proti vnějším vlivům (korozi, deformačnímu namáhání)…
- jak se získává plazma, k čemu se využívá – např. v materiálovém inženýrství
- jak se připravují povrchy různých materiálů tak, aby se daly naprašovat či napařovat jinými kovy
- kde se tyto materiály využívají např.v automobilovém průmyslu, elektrotechnických oborech, sdělovací technice ..
Vzhledem k zajímavosti tématu proběhla diskuse se studenty právě na praktické využití i v jiných oborech. Např. některé chirurgické nástroje se musí napařovat tenkými vrstvami, aby odolali vysokým teplotám při jejich sterilizaci ….., které kovy se používají jako tenké vrstvy např. pro antireflexní vrstvy brýlí, textílií…..
Zapsala a organizovala: dr. Švecová – kabinet fyziky
Fyziklání 11. února 2022 - Praha – Letňany
V rámci mezinárodního soutěžního ročníku „Fyziklání 2022“ se naši studenti smíšeného 5 členného týmu (2. a 3. ročník G Děčín)
ve složení : Tomáš Toman, Ondřej Švihnos, John Vít, Štěpán Šípal a Matěj Bureš účastnili fyzikálního soutěžení v kategorii B v Praze Letňanech, kde bylo více než 200 týmu (z Rumunska, Polska, Maďarska, Slovenska..) ,
Každý z týmu dostal po zahájení 7 soutěžních úloh různé obtížnosti, které průběžně po vyřešení odevzdali ke kontrole. Pokud byl příklad dobře vyřešen (5bodů), obdržel příklad další, tak aby po celé 3 hodiny fyzikální měli neustále 7 úloh.
Pro pedagogický doprovod týmových družstev se konala 2 hodinová přednáška na metody elektronové mikroskopie
V závěrečném hodnocení slavnostního ceremoniálu při vyhlašování výsledků se tým děčínského gymnázia umístil na 86. místě.
Blahopřejeme k velmi úspěšnému výsledku v tak silném konkurenčním fyziklání.
Zapsala: Švecová Hana
- února 2022 a v aule děčínského gymnázia předvedlo divadlo ÚDiF z Brna 6 hodinovou sérií pokusů z fyziky pro studenty vyššího gymnázia. Experimenty a jejich provedení demonstrovali bývalí studenti našeho Gymnázia a absolventi M-F a astrofyziky MU v Brně pod vedením Báry .
Cílem fyzikálního představení bylo zpřístupnit studentů fyziku motivačně jinak, převážně experimentální a demonstrační technikou tak, aby byla zajímavá jednoduchá a velmi přehledná. Podstatou bylo vysvětlit fyzikální jev názornou formou, aby teorie byla ověřená a potvrzena zdařilým pokusem. To vede studenty k trvalejšímu zapamatování si zákona, poučky….
Pokusy byly demonstrovány z oblasti elektřiny a magnetismu, vodivost látek, skupenské změny, např. vířivé indukované proudy, Lenzův zákon, Faradayův zákon elmg.indukce, levitace , supravodivost látek, kvantování energie – emisní spektrum, spektrální analýza, zdroje záření , skupenských změn, znovuzamrznutí vody. Anomální chování vody, pokusy s kapalným dusíkem ….
Podle vyjádření studentů z různých ročníků lze jednoznačné usoudit velký zájem a radost z náročných a zdařilých pokusů, které u studentů vyvolaly .
Zapsala a organizovala: dr. Švecová
Podpora úspěšnosti ve vzdělávání v Ústeckém kraji (ÚK IKAP B2), reg. číslo CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_078/0017431
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Projekt je zaměřen na realizaci opatření v návaznosti na Krajský akční plán 2 a na schválenou Školskou inkluzivní koncepci Ústeckého kraje s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání v kraji s důrazem na školy vzdělávající vyšší podíl žáků se SVP vč. žáků nadaných.
Projekt řeší problematiku předčasných odchodů žáků ze vzdělávání, které jsou vzhledem ke struktuře obyvatelstva a počtu sociálně vyloučených lokalit v Ústeckém kraji značným problémem. Soustřeďuje se na problematiku společného vzdělávání, tak aby docházelo nejen k rozvoji žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) vč. žáků nadaných a jejich začlenění do školního prostředí, ale zároveň chce podpořit i pedagogické pracovníky v jejich odbornosti a metodickém vedení jak žáků se SVP, tak i nadaných žáků.
Cílem projektu je podpořit pedagogické pracovníky v rozvoji vědomostí, znalostí a kompetencí zaměřených na společné vzdělávání, zvýšit kvalitu vzdělávání v kraji s důrazem na školy vzdělávající vyšší podíl dětí a žáků se SVP vč. žáků nadaných, podpořit žáky se SVP v komunikačních dovednostech. Dále projekt cílí na propojení vzdělávání s provázaností na trh práce (oblast kariérového poradenství), zmonitorování hlavních příčiny předčasných odchodů ze vzdělávání a snížení jejich množství. Cílem projektu je také zvýšení kvality vzdělávání formou podpory vybraných aktivit škol jednotkovými náklady naplňujících opatření definovaná v krajském akčním plánu a školním akčním plánu.
Aktivity projektu:
- Řízení projektu
- Rozvoj kariérového poradenství
- Prevence předčasných odchodů ze vzdělávání
- Podpora rovných příležitostí ve vzdělávání
- Šablony SŠ a VOŠ III (Podpora škol formou jednotkových nákladů)
Podrobné informace o projektu a jednotlivých klíčových aktivitách včetně realizovaných a plánovaných akcí naleznete zde: https://rskuk.cz/podpora-uspesnosti-ve-vzdelavani-v-usteckem-kraji-uk-ikap-b2